2012-12-21
Zimowy okres niskich temperatur wymusza dodatkowe zabiegi w zakresie konserwacji agregatów pompowych, szczególnie jeśli będą miały one przerwę w pracy.
Większość pomp, dopóki pracuje, tak długo jest chroniona, jednak przy zatrzymaniu i planowanym przechowywaniu w niskiej temperaturze aby nie doprowadzić do uszkodzeń należy koniecznie zadbać o całkowite odwodnienie wszystkich możliwych komór pompy. Każdy agregat pompowy posiada zawory i/lub korki umożliwiające opróżnienie jego komór pompy z wody. Czasami niewłaściwym postępowaniem użytkownika jest brak otwarcia wszystkich zaworów/korków.
Zimowy okres to często zmora dla użytkowników pomp tłokowych. W ich przypadków konieczne jest spust wody aż w 5 miejscach (2 korki pod komorą cylindrów, 2 komory rewizyjne dla odwodnienia sekcji zaworów oraz odwodnienie łapacza kamieni). Bardzo często woda zamarza w cylindrach, co po uruchomieniu zamrożonej pompy doprowadza często do uszkodzenia misek tłoka i połamania tarcz pośrednich czy płyt oporowych. Wg naszych doświadczeń, warunki zimowe dla pomp tłokowych są trudniejsze i groźniejsze zestawiając je z pompami wirowymi ze wspomaganiem próżniowym. Tym bardziej użytkownicy tych pomp powinni zwrócić uwagę na właściwe traktowanie.
W przypadku agregatów pompowych z pompami próżniowymi bezolejowymi takimi jak np. pompy lobowe Busch czy Eurovacuum montowane w agregatach Geco Power MPD/MPE warto przeciwdziałać zamrożeniu wilgoci pozostałej w pompie próżniowej, co czasowo może zablokować uruchomienie agregatu lub zerwanie pasków napędowych przy próbie uruchomienia. Jedną z rekomendacji, jest pozostawienie przez kilka minut pompy pracującej bez przyłączonej linii ssawnej tak aby „wydmuchać” resztki wody z pompy próżniowej. Dodatkowym działaniem konserwacyjnym dla agregatów MPD w wersjach z napędem spalinowym, może być wprowadzenie niewielkiej ilości (np. 100 ml) oleju silnikowego, do komory roboczej pompy próżniowej i jej krótkie uruchomienie, tak aby „natłuścić” jej wnętrze zapobiegając zamarznięciu wilgoci skutkującej czasowym zablokowaniem pompy.
Dodatkowo niektóre agregaty pompowe ze wspomaganiem próżniowym wyposażone są w filtr ssawny powietrza pompy próżniowej. W warunkach mrozu bardzo często filtry te ulegają zawilgoceniu i przymarznięciu co obniża efektywność zasysania powietrza. Warto więc dysponowac rezerwowym suchym filtrem na podmianę.
Ważna jest także konserwacja silników spalinowych – olej czy typ chłodziwa w układzie chłodzącym powinien być odpowiedni dla spodziewanych temperatur otoczenia. Przykładowo olej typu SAE 10W40 jest odpowiedni dla temperatury do -25 st.C natomiast SAE 15W40 już tylko do temperatury -15 st. C.
Dodatkowo pomyślmy jeszcze o akumulatorze, gdzie przy niskiej temperaturze otoczenia jego efektywność działania jest obniżona. Dlatego też przy czasowym przechowywaniu pompy w niskiej temperaturze warto akumulator zdemontować (i przechować w pomieszczeniu o wyższej temperaturze).
Poniżej zdjęcia prezentujące miejsca odwodnienia w kilku przykładowych liniach agregatów pompowych
W przypadku pytań i problemów – prosimy o kontakt – jesteśmy do Państwa dyspozycji!